جستجو کردن

به بهانه درخواست اصلاح تعرفه حق الزحمه کارشناسی رسمی

به بهانه درخواست اصلاح تعرفه حق الزحمه کارشناسی رسمی

اصلاح تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری در آبان ماه سال 1402 انجام شده و این مقاله مربوط به قبل از آن بوده است. متن جدید تعرفه کارشناسان رسمی را می توانید در صفحه تعرفه حق الزحمه کارشناسی رسمی در سایت ما ببینید.

برای محاسبه آنلاین دستمزد کارشناسی سال 1402 می توانید به صفحه محاسبه آنلاین تعرفه کارشناسی مراجعه کنید.

اصلاح تعرفه حق الزحمه کارشناسی رسمی دادگستری از سال 1392 تاکنون انجام نشده است به عبارت دیگر تعرفه دستمزد کارشناسی به مدت پنج سال اخیر تغییری نکرده است.

دیروز، جناب آقای رضا علی پور ریاست محترم کانون کارشناسان تهران در نامه ای از شورای عالی کارشناسان رسمی درخواست کردند که تعرفه دستمزد کارشناسی اصلاح شود. به این بهانه به بحث تعرفه دستمزد و اصلاح آن می پردازیم.

برخی مشکلات تعرفه حق الزحمه کارشناسی

یکی از مشکلات کارشناسان رسمی، وجود موارد غیر منطقی در تعرفه دستمزد و بزرگتر از آن عدم پیگیری منسجم کانون کارشناسان برای اصلاح آن است. علت آن هم به نظر، بیشتر به این بر می گردد که چه دوستانی آن را تدوین و مصوب کرده و چه کسانی باید پیگیری اصلاح آن را انجام می دادند. در ادامه بدون قصد تحلیل کل تعرفه که کار یک تیم حرفه ایست به برخی از مشکلات اظهر من الشمس در این زمینه اشاره می شود:

برای دیدن متن تعرفه حق الزحمه کارشناسان مصوب سال 1392 می توانید به صفحه تعرفه 1392 در سایت ما رجوع کنید.

مشکلات تعرفه در نقشه برداری

در همان زمان هم تعرفه مثلا برای رشته نقشه برداری به صورتی بود که اگر کسی برای نقشه برداری زمین خود عجله نداشت می توانست به جای مراجعه به دفتر یک مهندس نقشه برداری در شهر خود به دادگستری محل برود و پرونده ای را مطرح کند که به مساحی توسط کارشناس رسمی نقشه برداری نیاز باشد.

بله اگر متقاضی مستقیما به یکی از دفاتر نقشه برداری مراجعه کند مهندسان حق الزحمه بیشتری طلب می کنند اما تعرفه حق الزحمه برای کارشناس رسمی نقشه برداری کمتر است و تازه آن هم توسط قضات محترم در بیشتر شهر های ایران به بهانه عدم توانایی مالی متقاضیان کارشناسی یا به بهانه خوب بودن وضع کارشناسان مورد قبول نیست و کاهش داده می شود.

تهیه نقشه از ساختمان موجود

فکر کنید می خواهید از ساختمانی که ساخته اید نقشه تهیه شود. به یکی از دفاتر مهندسی شهر خود که در آن مهندسان همکار ما که با پروانه نظام مهندسی مشغول به ارائه خدمات مهندسی هستند مراجعه می کنید.

اگر به شما اعلام کردند مثلا حق الزحمه این کار دو میلیون تومان است نگران نباشید می توانید به دادگاه و یا شورای حل اختلاف مراجعه کنید. تعرفه حق الزحمه کارشناسی این موضوع را برایتان با مبلغ مصوب کمتری حل کرده است و تازه می توانید به چانه زنی با قضات برای کاهش تعرفه هم امیدوار باشید.

کارشناسی اجاره بها و تعیین اجرت المثل

مسئله برای بند های مربوط به کارشناسی اجاره بها و ارزیابی اجرت المثل فاجعه بار تر است. فکر کنید کارشناس برای برآورد اجرت المثل مثلا 15 سال اخیر یک مغازه تجاری چقدر تحقیقات محلی انجام دهد چقدر با توجه به حساسیت موضوع و دور بودن زمان کارشناسی از زمان حال، انرژی بگذارد و بعد میزان دستمزد ارزیابی اجاره بها را در تعرفه ببینید.

فکر کنید مجموع اجاره بهای 15 سال یک مکان مثلا بشود 900 میلیون تومان، میزان حق الزحمه ی آن طبق تعرفه چقدر می شود؟ حال اگر کارشناس رسمی ساختمان به جای این کار پر زحمت و زمان بر ، ارزیابی قیمت کارشناسی یک واحد مسکونی به ارزش 900 میلیون تومان را انجام می داد که بسیار بسیار کمتر زحمت و انرژی می برد و تجربه کمتری هم می خواهد میزان دستمزد این ارزیابی در تعرفه چقدر است؟ تا حد قابل توجهی بالاتر.

موارد عدم صراحت

این ها جدا از برخی مقولات است که به صراحت در تعرفه حق الزحمه کارشناس رسمی و قانون ها ذکر نشده، مثل مواردی که به تامین وسیله اجرای قرار کارشناسی و یا پرداخت مبلغ متناظر آن در صورت عدم تامین وسیله مربوط است.

مراجعه چند باره برای بازدید کارشناسی

در مواردی که در قرار بازدید اول امکان بازدید و کارشناسی مهیا نشود و کارشناس مجبور به بازدید چند باره و مراجعه به محل شود. مثلا در مواردی که کارشناس تقاضای همراهی مامور کلانتری برای بازدید می کند و مجددا به بازدید می رود، تعرفه چیزی پیش بینی نکرده و دست کارشناسان رسمی جوان نیز به جایی بند نیست.

اصلاح تعرفه حق الزحمه کارشناسی

آیا با همان روال قبلی تهیه و تصویب تعرفه، می توان انتظار اصلاح تعرفه و بهبود آن را داشت؟. به هر حال امید واریم دوستان و بزرگان کانون کارشناسان و شورای عالی کارشناسان و مرکز کارشناسان رسمی کشور این بار از روال درست، سعی در اصلاح تعرفه حق الزحمه برای همه ی کارشناسان رسمی داشته باشند.

اصلاحیه تعرفه در آبان 1402 انجام شده و متن آن را می توانید در صفحه اصلاحیه تعرفه کارشناسی 1402 ببینید.

کارشناسان رسمی همکار، خود واقف به این موضوع هستند و سال هاست که در انتظار اصلاح تعرفه حق الزحمه کارشناسی. این متن را بیشتر برای آقای بهادری جهرمی و آقای علیپور نوشتم که ان شاء الله مصالح همه ی کارشناسان رسمی در سطح کشور را در نظر داشته باشند.

هدف از این نوشته برشمردن کل اشکالات تعرفه موجود نبوده و این کار یک تیم حرفه ای و دلسوز است.

12 تیر 1398 مهدی شهداد

نامه ی درخواست اصلاح تعرفه حق الزحمه کارشناسی کانون کارشناسان تهران:

درخواست اصلاح تعرفه حق الزحمه کارشناسی رسمی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *