جستجو کردن

نحوه وصول دستمزد کارشناسی رسمی توسط دادگاه

نحوه وصول دستمزد کارشناسی رسمی توسط دادگاه

وصول دستمزد کارشناس رسمی در مواردی که متقاضی کارشناسی از پرداخت آن به دادگاه امتناع کرده است همواره یکی از دغدغه های کارشناسان رسمی دادگستری برای مطالبه حق الزحمه کارشناسی می باشد.

نحوه وصول دستمزد کارشناسی

دادگاه در مورد تعیین دستمزد کارشناس مقید به تشریفات نیست، برای وصول آن نیاز به اجراییه نمی‌باشد و کارشناس برای مطالبه دستمزد کارشناسی احتیاج به تقدیم دادخواست ندارد.

گروه کارشناس رسمی دادگستری ساتیا - کارشناس آنلاین ارزیابی زمین کارشناسی ملک قیمت گذاری آپارتمان ارزش کارشناسی

سؤال:
چنانچه تعیین دستمزد کارشناسی به طور علی‌الحساب بوده و پس از اظهارنظر کارشناسی، معلوم شود که دستمزد واقعی بیشتر از مبلغ تعیین شده است و دادگاه برای پرداخت بقیه دستمزد کارشناسی به خواهان اخطار می‌نماید ولی خواهان از پرداخت آن امتناع کند با توجه به مقررات ماده ۲۶۴ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب آیا دادگاه اقدام به صدور اجرائیه می‌کند یا ترتیب دیگری برای وصول دستمزد وجود دارد؟

نظریه اداره کل حقوقی قوه قضائیه نظریه شماره ۴۰۹۶/۷ مورخ ۲۸/۴/۱۳۷۹

با عنایت به صراحت ماده ۲۶۴ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ مبنی بر اینکه دادگاه مقدار حق‌الزحمه را به طور قطعی تعیین و دستور وصول آن را می‌دهد، دادگاه برای وصول حق‌الزحمه کارشناس، در فرض استعلام مقید به رعایت تشریفات خاصی من جمله صدور اجرائیه نیست بلکه دستور وصول آن را به اجرای احکام صادر می‌نماید.

به علاوه چون قانونگذار وصول حق‌الزحمه کارشناس را در این مرحله بر عهده دادگاه قرار داده، انجام این اقدام با دادگاه است و کارشناس تکلیفی ندارد که برای وصول حق‌الزحمه خود مبادرت به تقدیم دادخواست نماید.

منابع:  کانال کارشناس آنلاین telegram.me/Karshenas_Online

با عضویت در کانال تلگرامی کارشناس آنلاین می توانید از آخرین مقالات کارشناسی ما مطلع شوید.

محاسبه آنلاین هزینه کارشناسی ملک در سایت کارشناس آنلاین

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *