جستجو کردن

مفهوم شش دانگ در کارشناسی رسمی املاک

چرا می گویند شش دانگ یک ملک؟ معنی شش دانگ چیست؟ مفهوم شش دانگ ملکی که  مثلا در تهران است چیست و در ارزیابی و قیمت گذاری ملک برای کارشناس رسمی دادگستری چه معنایی دارد؟ معنی شش دانگ ملک همان مالکیت کل ملک است. کل ملک یعنی کلیه حقوق آن زمین در شش جهت شمال، جنوب، غرب، شرق، بالا و پایین که می شود شش جهت.

{این متن به عنوان اطلاعات عمومی کلی نقل شده و با توجه به تخصصی بودن موضوع باید حتما در این مورد با یک وکیل دادگستری مشورت کنید}

منظور از بالا و پایین فضای روبرو آن است تا هرکجا بالا برود و زیرزمین تا هرکجا پایین برود.

(برای مشاوره کارشناسی در باره ارزیابی رسمی املاک و تعیین قیمت کارشناسی ملک توسط کارشناسان رسمی ما با دفتر ما تماس بگیرید تلفن 02144231706)

حقوق شش دانگ برای کارشناس ارزیاب ملک

این بدان معناست که مثلا شما مالک یک سند تفکیکی آپارتمان در منطقه 2 شهر تهران هستید و به نوعی دارای قدرالسهم از زمین آن مجتمع آپارتمانی هستید و همسایه شما که در حال ساخت ساختمان است قصد دارد تاور کرین برای حمل مصالح را طوری نصب کند که از روی ساختمان شما عبور کند.

آیا می دانید در این حالت با توجه به این تعریف حتی عبور فلش تاورکرین از روی سقف همسایه غیر مجاز هست و در صورت شکایت همسایه ،بدون رضایت آنها امکان استفاده از تاور وجود ندارد.

یا مثلا فکر کنید کارشناس رسمی ساختمان  در تهران قصد قیمت گذاری ساختمان شما را دارد و شما قسمتی از حقوق خود در بالای ملک را به شخص ثالث واگذار کرده اید طبعا این موضوع در ارزش گذاری روی قیمت کارشناسی ملک شما اثر دارد.

این موضوع برای زیر ملک نیز صادق است و در مواردی که ساختمان مجاور به خاطر نیلینگ و برای پایدار سازی گود نیاز به استفاده از زیر ملک شما دارد در واقع به اجازه شما نیز نیاز دارد. لذا به ناظرین توصیه می شود به ویژه در زمینه نیلینگ در صورت عدم رضایت محضری از همسایگان ،در خواست نمایند طرح پایدار سازی گود توسط محاسب تغییر کند.

تقسیمات شش دانگ در قدیم

چنانچه چند نفر در قسمتی از ملک شش دانگ سهم های مختلفی داشته باشند و نتوان سهم آنها را با دانگ تعیین کرد می بایست یک دانگ را به چند سهم تقسیم نمود و قدرالسهم هر یک را به نسبت مالکیت تعیین نمود.

در ملک مشاعی تصرفات بدون اذن در حکم فضولی خواهد بود. یعنی مالک مشاعی، اختیار انجام معامله نسبت به کل ملک را نخواهد داشت. تا زمانیکه مالک دیگر آن را تنفیذ نماید، در غیر این صورت معامله باطل است.گروه کارشناس رسمی دادگستری ساتیا - کارشناس آنلاین ارزیابی زمین کارشناسی ملک قیمت گذاری آپارتمان ارزش کارشناسی

حال که با معنی شش دانگ آشنا شدیم باید بدانیم که واحد های کوچکتر از آن نیز در قدیم وجود داشته و معنای این واحد های کوچکتر ثبتی نیز در نقاط مختلف ایران از شیراز تا اصفهان و تهران و شمال ممکن است متفاوت باشد و باعث ایجاد نظرات کارشناسی متفاوت بین کارشناسان رسمی دادگستری رشته راه و ساختمان و کارشناسان حقوق املاک شود.

در سند های قدیمی و بنچاق های قدیمی زمین ها از اصطلاحات ثبتی استفاده شده که اکنون شاید کمتر کسی به یادش باشد و یا از آن استفاده کند.

از جمله ی اینها که برای تعیین میزان سهم مالکیت از شش دانگ ملک بکار برده می شود نخود، سیر، حبه است که در زیر معنای عمومی تر آنها در ایران آورده می شود.

واحد های مختلف به ترتیب ارزش

72 حبه = شش دانگ

96 شعیر =شش دانگ

240 سیر =ششدانگ

3840 مثقال =شش دانگ

4 ارزن =یک گندم

4 گندم =یک نخود

24 نخود = یک مثقال

16 مثقال = یک سیر (منبع: وبلاگ آقای محمد محمدی)

یادآوری می شود که در برخی مناطق ایران ممکن است معنی و نسبت این اصطلاحات قدیمی متفاوت باشد.

واحد های وزن قدیمی (ایران قدیم)

در این قسمت بد نیست به واحد های وزن در ایران قدیم نیز اشاره کنیم که البته باز هم باید یادآور شویم که ممکن است این مفاهیم در مناطق مختلف ایران با هم تا حدی متفاوت باشند:

یک من = 3 کیلو
ری = 4 من
خروار = 100 من
چارک = یک چهارم من
سیر = یک دهم چارک = یک چهلم من
مثقال = یک شانزدهم سیر
قیراط = یک بیست و سوم مثقال
نخود = یک بیست و چهارم مثقال
گندم = یک چهارم نخود

واحد های اندازه گیری طول قدیمی (ایران قدیم)

واحد های اندازه گیری طول در ایران قدیم
یک ذرع = 104 سانتیمتر
چارک = یک چهارم ذرع
پنجه= یک دوم چارک
پانزده = یک چهارم چارک
گره = یک چهارم چارک = یک شانزدهم ذرع
بهر = یک دوم گره = یک هشتم چارک = یک سی و دوم ذرع

فرسخ = 6000 ذرع
بند =۵سانت.
اندازه گیری با دست (اَرَج / ارش)
برای اندازه گیری چیزهای بزرگتر، از فاصله بین آرنج تا انگشتانش استفاده کرده و این اندازه را اَرَج یا ارَش نامید.

گز=راه رفتن معمولی که میخوای قدم برداری
ذراع
واحد قدیم برای طول که به اندازه از آرنج تا سر انگشتان مرد بوده است.

همانطور که دیده می شود مفهوم شش دانگ و واحد های وزن و طول در قدیم در تهران و شهر های دیگر ایران ممکن بود متفاوت باشد.

مشاوره کارشناسی در مورد کارشناسی ارزیابی رسمی ملک

برای مشاوره با کارشناسان رسمی دادگستری در مورد چگونگی کارشناسی رسمی یک ملک و روش تعیین قیمت کارشناسی ساختمان با دفتر تهران ما تماس بگیرید: تلفن 44231706 (021)

کانال کارشناس آنلاین telegram.me/Karshenas_Online

مقالات مرتبط

6 پاسخ

  1. ممنون .واحدهای قدیمی رابسیارخوب توضیح داده بودید.مشکلی بااوقاف داشتم سر28سیروشش مثقال نمیدانستم چقدرمیشود.

    1. سلام خسته نباشید یه سوال داشتم خواستم بدونم اگه یه خانه ۲۵۰ متری که ۶دانگ آن به قیمت ۲ملیارد و ۲۰۰میلیون باشد قیمت نیم دانگ از خانه به همون قیمت چقدر می‌شود

  2. سلام ممنون بسیار خوب من از ۳۵۰ متر مسکونی در شهرستان ۴ دانگ و۲۲ سیر دارم وشریک دیگری ۱ دانگ و۱۸ سیر خواستم بدونم چود متر مال من میشه چند متر مال اون؟

  3. دستگاه های سنجش ایران در زمان ساسانی یک بار باز بینی شده اند شاید در زمان انوشیراوان بوده است علت داد گر بودنش هم شاید به این علت بوده است . در زمان آمدن عرب واسلام این یکان ها و واحد های سنجش برای فهم اعراب به عربی برگردانده شد وهمان گونه ماند تا جایی که اکنون نام فارسی آن ها بیاد آورده نمی شود .

    1. این اصطلاحات قدیمی و پوسیده شده باید به روزرسانی بشه تا شاهد کلاهبرداری به علت نا آگاهی کمتر بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *