جستجو کردن

مفهوم سرقفلی تجاری در قانون – کارشناسی تعیین سرقفلی مغازه

مفهوم سرقفلی تجاری در قانون – کارشناسی تعیین سرقفلی مغازه

به گزارش پایگاه آموزشی مهداد، بر اساس ماده 6 قانون، هر گاه مالک، ملک تجاری خود را به اجاره واگذار کند می تواند مبلغی به عنوان سرقفلی تجاری از مستاجر دریافت کند و مستاجر می‌تواند در طول مدت اجاره برای واگذاری حق خود مبلغی را از موجر یا مستاجر دیگر به عنوان سرقفلی در یافت کند مگر آنکه در ضمن حق اجاره حق انتقال به غیر از وی سلب شده باشد.

این متن برای آشنایی کلی شما با قانون آورده شده است و با توجه به پیچیدگی های قانونی بحث سرقفلی لازم است قبل از انجام هر کاری با یک وکیل مشورت کنید.

ارزیابی رسمی حق سرقفلی تجاری و حق کسب و پیشه

ماده 6 و 7 قانون موجر و مستاجر سال 1376

ماده 6 و 7 قانون سال 1376 و تبصره های آن به تعریف سرقفلی و مسائل پیرامونی آن پرداخته است.

تبصره‌های این ماده به شرح ذیل می‌باشد:

 تبصره الف: چنانچه مالک سرقفلی نگرفته باشد و مستاجر با دریافت سرقفلی ملک را به دیگری واگذار کند، پس از پایان مدت اجاره مستاجر اخیر حق مطالبه سرقفلی را ازمالک ندارد.

 تبصره ب : در صورتی که موجر به طریق صحیح شرعی سرقفلی را به مستاجر منتقل کند، هنگام تخلیه مستاجر حق مطالبه سرقفلی به قیمت عادلانه روز را دارد.

ماده7 هرگاه ضمن عقد اجاره شرط شود تا زمانی که عین مستاجره در تصرف مستاجر باشد، مالک حق افزایش اجاره بها و تخلیه عین مستاجره را نداشته باشد و متعهد شود که هر ساله عین مستاجره را به همان مبلغ به او واگذار کند. در این صورت مستاجر می تواند از موجر یا مستاجر دیگر مبلغی به عنوان سرقفلی برای حقوق خود دریافت کند.

 همچنین هرگاه ضمن عقد اجاره شود که مالک عین مستاجره به غیر مستاجر اجاره ندهد و هرساله آن را به اجاره متعارف به مستاجر متصرف واگذار کند،‌ مستاجر می تواند برای دریافت حقوق خود یا تخلیه محل مبلغی را بعنوان سرقفلی مطالبه کند.

تعریف سرقفلی تجاری

سرقفلی یک دارایی و حق معنوی تاجر است که برای تقدم در اجارهٔ محل و ادامهٔ تجارت درمحل کار خود از آن بهره می گیرد. به‌تدریج به‌دست می‌آید و غیرقابل رویت و نامحسوس است.

سرقفلی به‌عنوان دارایی نامشهود در نظر گرفته می‌شود زیرا یک دارایی فیزیکی مثل ساختمان یا تجهیزات نیست. حساب سرقفلی در ترازنامه، در بخش دارایی‌های شرکت، منعکس می‌شود.

این حق به صاحب آن اجازه می‌دهد ثمرهٔ فعالیت خود را از مالک یا کسی که پس از او قصد اجاره محل را دارد دریافت کند و همچنین اختیار تام مالک برای بیرون کردن مستأجر را از بین می‌برد.

سرقفلی فقط می‌تواند در امور تجاری به‌وجود آید، سرقفلی معروفیت و شهرتی است که یک فعالیت تجاری به‌کمک آن می‌تواند مشتریان زیادی را مجذوب خود نماید تا فروش را بیشتر و در نتیجه سود بیشتری را کسب نماید.

 سرقفلی نامشهود می‌باشد، یعنی نمی‌توان آن را مشاهده و یا لمس نمود، اما در ارتباط با سوددهی شرکت با ارزش است.

سرقفلی اساسا به موارد زیر بستگی دارد:

الف) حسن شهرت مالکین شرکت؛

ب) معروفیت محصولات؛

ج) اثربخشی آگهی و تبلیغات؛

د) موقعیت و جا و مکان مناسب؛

ه) انحصاری بودن محصولات؛

و) در دسترس نبودن محصولات مشابه.

منبع : سایت مهداد

گروه کارشناسی ما چگونه به شما در زمینه سرقفلی تجاری کمک می کند

در هنگام خرید سرقفلی یا فروش آن و همچنین در هنگام تمدید اجاره مالکانه که معمولا هر سه سال یک بار صورت می گیرد، می توانید برآورد ارزش کارشناسی سرقفلی محل کسب خود را به کارشناس رسمی دادگستری رشته راه و ساختمان گروه ما بسپرید.

 گروه کارشناسان رسمی دادگستری ساتیا
جستجوی کارشناس ارزیاب رسمی دادگستریمدیریت  گروه: مهندس مهدی شهداد 2282044-0912
کارشناس رسمی دادگستری در رشته راه و ساختمان

گروه کارشناسی رسمی ساتیا (کارشناس آنلاین) متشکل از کارشناسان رسمی دادگستری مقیم در تهران و سایر استان های کشور برای تسهیل در انجام خدمات کارشناسی برای شما تشکیل شده است. برای داشتن مشاوره ی ما با ما تماس بگیرید.

واتس آپ :Whatsapp +989122282044
اینستاگرام:  https://www.instagram.com/karshenas_online/ یا به وسیله ی آیدی اینستاگرام کارشناس آنلاین:    Karshenas_Online

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *