جستجو کردن

حق فسخ ، انفساخ قرارداد، تفاسخ قرارداد – کارشناسی ملک دادگستری

حق فسخ ، انفساخ قرارداد، تفاسخ قرارداد – کارشناسی ملک دادگستری

در قراردادهای ملکی چند اصطلاح حقوقی پرکاربرد مانند فسخ و انفساخ قرارداد وجود دارد و گاهی نیز طرفین قرارداد بسته به توافق و یا شرایط قراردادی از آنها در نوشتن قرارداد یا درج در قسمت توضیحات از آنها استفاده می کنند و بعضا بدون اطلاع از معنی و مفهوم این اصطلاحات یکی را بجای دیگری در قرارداد قید میکنند.

{این متن به عنوان اطلاعات عمومی کلی نقل شده و با توجه به تخصصی بودن موضوع باید حتما در این مورد با یک وکیل دادگستری مشورت کنید}

کارشناسی ملک در استان تهران توسط کارشناس رسمی قیمت گذاری در تهران انجام می شود.

از جمله این اصطلاحات همین سه اصطلاح موضوع این نوشتار مختصر می باشد یعنی؛

فسخ
تفاسخ
انفساخ

حال جهت روشن شدن معنی و مفهوم این سه اصطلاح حقوقی در قراردادها مختصرا به شرح آنها می پردازیم.

گروه کارشناس رسمی دادگستری ساتیا - کارشناس آنلاین ارزیابی زمین کارشناسی ملک قیمت گذاری آپارتمان ارزش کارشناسی

فسخ قرارداد

1- فسخ؛ فسخ یعنی برهم زدن و انحلال قرارداد. فسخ قرارداد معمولا از طریق درج و پیش بینی شرطی در قرارداد برای یکی از طرفین یا هر دو آنها ایجاد می شود که اصطلاحا به آن شرط فسخ یا خیار فسخ گفته می شود.
مثلا در قرارداد شرط می شود اگر خریدار در رسیدهای مقرر در قرارداد باقیمانده ثمن معامله را نپردازد فروشنده ظرف مدت ده روز از هر سر رسید حق فسخ معامله را دارد.

به عبارتی این شرط فقط برای فروشنده پیش بینی شده و خودبخود باعث فسخ قرارداد نمی شود.

تفاسخ قرارداد

2- تفاسخ؛ تفاسخ همان اقاله یعنی تراضی طرفین برای برهم زدن قرارداد است. تفاسخ موجب پایان یافتن معامله ای می شود که بصورت صحیح و قانونی قبلا واقع شده است.وقتی اقاله صورت می گیرد تعهدات ناشی از قرارداد ساقط می شود و طبق مفاد اقاله یا تفاسخ باید اقدام نمایند. اگر در متن تفاسخ هیچ شرط و شروطی تعیین نشود طرفین باید ثمن و مبیع را به همان صورت قبلی مسترد نمایند.

نتیجه اینکه تفاسخ برخلاف فسخ نیاز به دو اراده یعنی توافق و رضایت دو طرف قرارداد دارد تا آنرا منحل کنند اما در حق فسخ صرفا با اراده یکب از طرفین واقع می شود حتی اگر طرف دیگر راضی به فسخ نباشد.

انفساخ قرارداد

3-  انفساخ؛ گسیخته شدن و برهم خوردن اتوماتیک و خود به خودی یک عقد و قرارداد صحیح را انفساخ یا انحلال می گویند.
انفساخ گاهی قراردادی است و گاهی به حکم قانون.

مثلا اگر در قرارداد شرط شود اگر یکی از اقساط ثمن معامله در موعد مقرر پرداخت نشود عقد منفسخ می شود. به محض اینکه وقوع این شرط یعنی عدم پرداخت یکی از اقساط قرارداد خودبخود از بین می رود و منحل می شود.
ولی گاهی انفساخ ناشی از حکم قانون است و اراده طرفین در آن تاثیر ندارد.مثلا پس از معامله قبل از تسلیم مبیع مثل یک آپارتمان بواسطه زلزله یا آتش سوزی تخریب و از بین برود در اینجا عقد اتوماتیک از بین می رود.مگر طرفین توافق جدیدی در این خصوص منعقد نمایند که خود یک قرارداد جدید محسوب می شود.

منبع: کانال حقوقی املاک و قراردادها

امور حقوقی یک کار تخصصی است و برای انجام امور حقوقی خود باید به یک وکیل مراجعه کنید.

کانال کارشناس آنلاین telegram.me/Karshenas_Online

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *