جستجو کردن

نکات درخواست تامین دلیل از کارشناس رسمی دادگستری ساختمان

قاضی دیوان عالی کشور گفت: بر اساس ماده 150 قانون آیین دادرسی مدنی درخواست تأمین دلیل، قبل از دادرسی و همزمان با آن قابل پذیرش است و می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد. کارشناسی تامین دلیل توسط کارشناس رسمی دادگستری ساختمان انجام می شود.

{این متن تنها برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و برای این مورد حتما باید با متخصص حقوقی یا وکیل مشورت کنید}

به گزارش پایگاه آموزشی مهداد، هرگاه شخص ذینفع احتمال دهد در صورتی که بخواهد در دادگاه اقامه دعوی نماید، استفاده از دلیل و مدرک دعوا در آینده ناممکن یا سخت خواهد شد اعم از اینکه این دلایل در اختیار خود فرد و یا نزد طرف دعوای آینده  یا شخص ثالث باشد ، می‌تواند از دادگاه تامین آن‌ها را بخواهد، در اینجا منظور از تامین بازدید، صورت‌برداری، تحقیق و یا تهیه گزارش و ثبت کتبی دلیل است. ”  دکتر رضا صفرپور ” قاضی دیوان عالی کشور ، دکترای حقوق جزا و جرم شناسی و استادیار دانشگاه و سرپرست مجتمع شماره 6 شورای حل اختلاف تهران در این زمینه به سئوالات خبرنگار مهداد پاسخ می‌دهد.

 تأمین دلیل چیست و درخواست تامین دلیل چگونه انجام می شود

توضیح بفرمایید؟

تأمین دلیل در ماده 149 قانون آیین دادرسی مدنی به بعد آمده است که می گوید اشخاص ذینفع در مواقعی که احتمال بدهند در آینده دلایل و مدارک دعوا از بین برود و یا دسترسی به آن مشکل باشد می توانند درخواست جمع ‏آوری و تأمین دلیل یا حفظ دلیل برای شکایت در آینده ‏نمایند که این دلایل و مدارک امکان دارد نزد دیگری باشد و یا نیازمند تحقیق و معاینه محل، استماع اظهارات شهود، نظریه کارشناسی، دلیل موجود نزد طرف دعوا و شخص ثالث، کسب نظر شاهدان، بررسی دفاتر تجاری یا استفاده از سایر قرائن و مدارک باشد.

گروه کارشناس رسمی دادگستری ساتیا - کارشناس آنلاین

  مصادیق استفاده از تأمین دلیل چه مواردی است ؟ 

به عنوان مثال بر اثر نشتی لوله آب، فاضلاب یا کفشور در طبقات فوقانی ساختمان خرابی به وجود آید و فرد مقابل حاضر به پرداخت خسارت نیست . در این موقع می‌خواهید که خسارت وارده برآورد شود تا اگر خواستید بعداً از طریق طرح دعوا ،خسارت را وصول کنید در موقع محاکمه ،خسارت‏ معلوم باشد لذا کارشناس خسارت ضمن بازید میزان خسارت وارده را معین می کند.

 زمان ارائه دادخواست « تأمین دلیل» چه موقع است و چه نکاتی باید در آن رعایت شود ؟ 

بر اساس ماده 150 قانون آیین دادرسی مدنی درخواست تأمین دلیل، قبل از دادرسی و همزمان با آن قابل پذیرش است و می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد که معمولا به صورت کتبی صورت می گیرد. همچنین برابر ماده 284 قانون آیین دادرسی مدنی درخواست شفاهی تأمین دلیل باید در صورت مجلس نوشته شده و به امضای درخواست کننده برسد و تنها در صورتی که تأمین دلیل از طرف ذی نفع درخواست شود، قابل ارائه است.

 در درخواست تامین دلیل مشخصات درخواست کننده، مشخصات طرف مقابل و موضوع تامین دلیل و اوضاع و احوالی که موجب درخواست تأمین دلیل شده باید حتما قید شود.

 مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست تأمین دلیل کجاست ؟

به موجب قانون مصوب 10/8/94 شوراهای حل اختلاف و بند چ یا ب ماده 6 یا 9؟ این قانون، رسیدگی به درخواست تأمین دلیل در صلاحیت قاضی شورای حل اختلاف است که دلایل و امارات مورد درخواست در حوزه آن شورا به موجب ماده 22 قانون شوراها معمولا واقع شده باشد.

 مرحله صدور قرار را توضیح بفرمایید؟

 در مرحله صدور قرار تأمین دلیل، طرف مقابل درخواست کننده نباید احضار شود. در قرار تأمین دلیل باید دلایل و امارات موضوع تأمین مورد تصریح واقع شود تا حدود اختیارات و وظایف مأمور مجری قرار مشخص باشد. مرجع رسیدگی کننده به درخواست تأمین دلیل نباید به ماهیت قضیه وارد شود.

 مرحله اجرای قرار را تشریح نمایید؟

قرار تأمین دلیل باید به وسیله قاضی یا مدیر دفتر اجرا شود. بر اساس ماده 152 قانون آیین دادرسی مدنی در صورتی که موضوع تأمین دلیل فوریت نداشته باشد، باید با احضار خوانده و در صورت فوریت داشتن، بدون احضار وی تأمین دلیل شود. منظور از احضار طرف، دعوت به حضور می باشد و باید با برگ اخطاریه انجام شود. حضور طرف مقابل نیز برای این است که ناظر جریان بوده و از حقوق و منافع خود دفاع کند و بر اساس ماده 152 قانون آیین دادرسی مدنی عدم حضور طرف مقابل، منافی تأمین دلیل نیست.

 منظور از طرف مقابل، شخصی است که از طرف او دلایل تأمین می شود و احتمالاً در آینده علیه وی اقامه دعوا می شود نه کسی که دلایل در اختیار اوست.

هدف از تأمین دلیل، حفظ دلیل است. صرف تأمین دلیل از ادله مورد نظر، دلیل حقانیت استفاده کننده از این دلایل در دعوای مربوط نیست و میزان ارزش آن با تشخیص قاضی تعیین می شود.

 موارد رد درخواست تأمین دلیل را بیان بفرمایید؟

در صورتی که مرجعی که به آن مراجعه شده صلاحیت رسیدگی به دادخواست تأمین دلیل را نداشته باشد و یا درخواست فاقد شرایط باشد، قرار رد درخواست صادر می گردد.

همچنین در صورتی که درخواست تأمین دلیل فاقد شرایط شکلی لازم باشد، مثلاً هزینه دادرسی پرداخت نشده باشد، قرار رد  آن صادر می شود.

از سوی دیگر چنانچه درخواست تأمین دلیل، شرایط مذکور در ماده 151 قانون آیین دادرسی مدنی را دارا نباشد، قرار رد صادر خواهد شد و در صورتی که خواهان، درخواست تأمین دلیل را مسترد کند، قاضی قرار ابطال دادخواست صادر می نماید.

تأمین دلیل حفظ دلیل موجود است نه جمع آوری یا تحصیل دلیل و اگر تحصیل دلیل باشد درخواست تأمین دلیل رد خواهد شد.

در این رابطه باید اذعان نمود که رد درخواست از سوی قاضی شورا که همان قاضی دادگستری است می تواند صورت گیرد و چنانچه فرد ذینفع اعتراضی دارد می تواند در مجتمع های قضایی حقوقی آن را طرح نماید

منبع : پایگاه آموزشی مهداد
گروه کارشناس رسمی ما چگونه در زمینه درخواست تامین دلیل به شما کمک می کند؟

اگر در جستجوی کارشناس رسمی برای تامین دلیل از موردی هستید، گروه کارشناسان ما می تواند در این زمینه به شما کمک کند. اگر ساختمانی دارید که در مجاورت شما گود برداری صورت گرفته یا پیمانکار نقاش یا استادکار گچ کار شما کار ساختمان را نیمه کاره رها کرده و قبل از شروع به کار استاد کار یا پیمانکار جدید می خواهید کارهای انجام شده توسط استادکار قبلی تامین دلیل شود می توانید با ما تماس بگیرید.

همچنین برای توضیحات بیشتر در باره تامین دلیل می توانید به صفحه تامین دلیل در سایت ما (کارشناس آنلاین) رجوع کنید.

 گروه کارشناسان رسمی دادگستری ساتیا
جستجوی کارشناس ارزیاب رسمی دادگستریمدیریت  گروه: مهندس مهدی شهداد 2282044-0912
کارشناس رسمی دادگستری در رشته راه و ساختمان

گروه کارشناسی رسمی ساتیا (کارشناس آنلاین) متشکل از کارشناسان رسمی دادگستری مقیم در تهران و سایر استان های کشور برای تسهیل در انجام خدمات کارشناسی برای شما تشکیل شده است. برای داشتن مشاوره ی ما با ما تماس بگیرید.

روش های تماس با ما :

تلفن: 44231706 (021)

ایمیل: mdshahdad@yahoo.com
تلگرام: www.telegram.me/MdShahdad  یا  با آیدی تلگرام: MdShahdad@
واتس آپ :Whatsapp +989122282044
اینستاگرام:  https://www.instagram.com/karshenas_online/ یا به وسیله ی آیدی اینستاگرام کارشناس آنلاین:    Karshenas_Online

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *