جستجو کردن

اسقاط حق کسب و پیشه تجاری در قرارداد اجاره مغازه – کارشناسی سرقفلی تجاری

اسقاط حق کسب و پیشه تجاری در قرارداد اجاره مغازه – کارشناسی سرقفلی تجاری

آیا اسقاط حق کسب و پيشه تجاری امکان پذیر است و آن را می توان در قرارداد اجاره مغازه ساقط کرد؟. برای مثال در اجاره نامه قيد شود که مستأجر مکان تجاری حق دریافت حق کسب و پيشه را هنگام تخليه ندارد؟ این متن برای آشنایی شما ارائه شده است.

این متن برای اطلاعات عمومی و آشنایی کلی است و در مورد حق کسب و پیشه و سرقفلی با توجه به متعدد بودن قوانین موجود دراین مباحث، لازم است قبل از انجام هر کاری با یک وکیل رسمی مشورت کنید.

گروه کارشناس رسمی دادگستری ساتیا - کارشناس آنلاین ارزیابی زمین کارشناسی ملک قیمت گذاری آپارتمان ارزش کارشناسی

اسقاط حق کسب و پیشه

اگر موضوع سؤال در مورد مکان تجاری است که مشمول قانون ۱۳۵۶ باشد پاسخ منفی است زیرا حق کسب و پيشه یا تجارت حقی است که با تخليه محل کسب به مستأجر تعلق می گيرد و این حق قبل از آن که ایجاد شود قابل اسقاط نيست و برای تحقق آن برخلاف حق سرقفلی نياز به پرداخت وجهی به مالک نمی باشد پس اگر مکانی برای تجارت و کسب اجاره شده باشد و مستأجر هنگام تنظيم قرارداد وجهی به مالک نپرداخته باشد یا در قرارداد اجاره متعهد شود که در زمان تخليه حق دریافت حق کسب و پيشه ندارد چنين شرطی قابل ترتيب اثر نيست و چنانچه موجر جهت تخليه مستأجر به دادگاه مراجعه کرده باشد دادگاه ضمن صدور حکم تخليه حکم به پرداخت حق کسب و پيشه را نيز صادر می کند.

در مورد حق کسب و پیشه و سرقفلی با توجه به متعدد بودن قوانین موجود دراین مباحث، لازم است قبل از انجام هر کاری با یک وکیل رسمی مشورت کنید.

منبع : کانال حقوقی املاک و قراردادها

اینستاگرام:  https://www.instagram.com/karshenas_online/ یا به وسیله ی آیدی اینستاگرام کارشناس آنلاین:    Karshenas_Online

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *