جستجو کردن

اثر قدمت بنا یا سن ساختمان در کارشناسی قیمت گذاری ملک

اثر قدمت بنا یا سن ساختمان در کارشناسی قیمت گذاری ملک

اثر قدمت بنا یکی از پارامتر هایی که در کارشناسی روی قیمت گذاری ملک باید مورد توجه قرار گیرد. اثر کاهشی سن ساختمان یا عمر ساختمان در ارزش آن حد مشخص دقیق و ریاضی نداشته و بسته به نظر کارشناس رسمی دادگستری رشته راه و ساختمان دارد اما با توجه به عرف ایران می توان آن را در حدود مشخصی دانست که به صورت جدول در این مقاله آورده شده است.

اثر قدمت بنا در ارزش ساختمان های مسکونی و تجاری

طبیعی است که همانطور که در عرف مرسوم است این اثر در ارزیابی رسمی ملک برخی ساختمانها مانند مغازه های تجاری اثر کمتری دارد.

در نقطه مقابل آن سن ساختمان در یک مجتمع آپارتمانی مسکونی یا قدمت ساخت یک ساختمان ویلایی می تواند اثر کاهشی نسبتا موثر تری در ارزیابی ارزش آن داشته باشد.

در تناسب بین عمر ساختمان و ارزش کارشناسی آن نمی توان به نسبت های متقن و ثابتی اشاره کرد چه این که این مورد کاملا به پارامتر هایی مانند نوع ساختمان، مشخصات خاص و ویژگی های موقعیتی و کیفیت اجرایی ساختمان و نوع کاربری آن و موارد متعدد دیگر بستگی دارد که در کارشناسی توسط کارشناس رسمی دادگستری رشته ساختمان در نظر گرفته می شود.

گروه کارشناس رسمی دادگستری ساتیا - کارشناس آنلاین ارزیابی زمین کارشناسی ملک قیمت گذاری آپارتمان ارزش کارشناسی

تعیین قدمت ساخت ساختمان

برای تعیین قدمت ساخت ساختمان یا برآورد و تشخیص سن ساختمان می توانید به این مقاله نیز در سایت کارشناس آنلاین مراجعه کنید: تشخیص سن ساختمان

تعیین سال ساخت ساختمان یا تشخیص سن ساختمان از روش های متعددی توسط کارشناس رسمی ساختمان انجام می شود. از جمله این روش ها می توان بررسی اسناد و مدارک مثل قبض برق یا تاریخ اخذ کنتور برق، کنتور آب و یا تاریخ های استعلام های شهرداری و سازمان های دیگر و همچنین از طریق بررسی مصالح بکار برده شده در ساخت ساختمان و تکنولوژی ساخت آن مانند نوع سقف سازه ای نام برد.

همچنین می توان به عکس های هوایی از منطقه در صورت وجود و یا تصاویر ماهواره ای برای تشخیص عمر ساختمان یا قدمت بنا رجوع کرد.

با توجه به شرح موضوع در آن مقاله، از تکرار آن در اینجا خودداری شده است.

جدول کاهش ارزش ملک نسبت به عمر ساختمان و قدمت بنا

جدول زیر یک نسبت بسیار کلی و rough estimation را برای اثر دادن سن یا قدمت ساختمان در قیمت آن نشان می دهد گرچه همانطور که توضیح دادیم نمی توان به عدد ثابتی برای این نسبت ها به دلایلی که گفتیم اشاره کرد:

اثر قدمت بنا بر ارزش ساختمان
جدول تقریبی اثر سن ساختمان بر ارزیابی کارشناسی آن

باز هم یادآوری می کنیم که این جدول بسیار کلی بوده و میزان کاهش، کاملا به پارامترهای متعدد دیگر بستگی دارد.

گروه کارشناس رسمی ما در زمینه تشخیص و تعیین قدمت بنا به شما کمک می کند

در مورد تشخیص قدمت ساخت ساختمان نیز می توانید به کاشناس رسمی دادگستری در رشته راه و ساختمان گروه ما مراجعه نمایید.

می توانید از طریق روش های اعلام شده در صفحه نشانی کارشناس رسمی تهران با ما ارتباط داشته باشید.


تلگرام: www.telegram.me/MdShahdad  یا  با آیدی تلگرام: MdShahdad@
واتس آپ :Whatsapp +989122282044

مقالات مرتبط