جستجو کردن

کارشناسی وثیقه ملکی و ارزیابی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس ارزش گذاری سند و وثیقه ملکی توسط کارشناس رسمی دادگستری رشته ساختمان: قرار وثیقه ملکی چیست و کارشناسی وثیقه ملکی و کارشناسی سند و قیمت گذاری آن چطور توسط کارشناس رسمی دادگستری در تهران انجام می شود؟ در ادامه برای آشنایی شما با بحث وثیقه ملکی به توضیح برخی موارد قانونی آن به زبان ساده می پردازیم.

ممکن است شما به خاطر اختلافی که از نظر مالی با فرد دیگری دارید و یا حتی به خاطر تصادف و برخی موارد در دادگاه های کیفری و دادسرا و یا شعبات حقوقی دادگستری تهران مانند دادسرای ونک یا شعبات ویژه جرایم اقتصادی یا دادگاه تجدید نظر تهران یا شهر های دیگر، هنگام حضور در دادگاه مشاهده کنید که قاضی یا دادیار برای شما قرار وثیقه ملکی تعیین کند.

برای مشاوره کارشناسی ملک و ارزیابی رسمی املاک با ما تماس بگیرید: 2282044-0912 و 44231706 (021)

در این حالت قاضی ابتدا قرار مربوطه را کتبا صادر و مدیر دفتر دادگاه به شما ابلاغ می کند و شما باید یک سند مالکیت ثبتی مربوط به یک خانه یا آپارتمان یا هر گونه ملک دیگر را در تهران یا لواسان یا حتی استان های دیگر به دادگاه معرفی کنید.

مرحله بعد از آن، کارشناسی سند ملک یا قیمت گذاری ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری رشته راه و ساختمان است که باید فرصت برای این کار و بازدید از ملک بگذارد  و پس از بازدید ساختمان، گزارش کارشناسی را در دفتر خود تایپ و تهیه نموده و به دادگاه ارائه دهد.

پس از ارائه گزارش ارزش گذاری ملک توسط کارشناس رسمی ساختمان به شعبه دادگاه، معمولا موضوع بازداشت ملک به اداره ثبت اعلام و تعهدات و امضاء های لازم از اشخاص ذینفع مانند صاحب ملک اخذ می شود و پس از آن، شخصی که برای او قرار وثیقه ملکی صادر شده می تواند به کار خود بپردازد.

یاد آوری می شود که این روال ممکن است در دادگاه های مختلف متفاوت باشد و موضوع به صورت خلاصه برای آشنایی مردم با روال های قضایی توضیح داده شده است.

گروه کارشناس رسمی دادگستری ما چگونه در کارشناسی وثیقه ملکی به شما کمک می کند؟

وثیقه های ملکی باید توسط کارشناس رسمی دادگستری رشته راه و ساختمان مورد ارزیابی رسمی برای تعیین ارزش کارشناسی قرار گیرند. معمولا شرکت ها در ازای دادن خدمات یا کالا به نمایندگان خود، از آنها وثیقه ملکی طلب می کنند و قیمت گذاری رسمی و کارشناسی این وثیقه ملکی می تواند توسط کارشناسان رسمی گروه ساتیا (کارشناس آنلاین) ارزیابی شود.

پذیرش وثیقه ملکی در دادگاه نیاز به ارجاع به کارشناس رسمی برای تعیین ارزش کارشناسی ملک یا تعیین ارزش کارشناسی آپارتمان، بازدید کارشناس و تهیه گزارش کارشناسی و ارائه به دادگاه و سپس بازداشت یا توقیف ملک در اداره ثبت اسناد و املاک و استعلام مربوطه دارد و ممکن است که این فرآیند تا آخر وقت اداری انجام نشود و حتی در برخی موارد تا چند روز به طول بیانجامد که در این موارد معمولا متهم در بازداشت می ماند.

اگر مورد وثیقه ملکی در استان مازندران باشد باید توسط کارشناس رسمی ملک در مازندران کارشناسی شود و چنانچه ملک مورد ارزیابی در استان فارس باشد باید توسط کارشناس رسمی دادگستری در شیراز کارشناسی قیمت گذاری شود.

می توانید در مورد کارشناسی و  ارزیابی رسمی وثیقه ملکی و سند مالکیت با ما تماس بگیرید. 44231706(021)

ارزیابی وثیقه ملکی توسط کارشناس رسمی دادگستری

تحقیقات مقدماتی

هر گاه جرمی اتفاق بیافتد ممکن است کسی که ضرری به او وارد شده در دادگاه نسبت به طرح دعوی حقوقی یا شکایت کیفری در بازپرسی ها اقدام کند، و در این حالت در دادگاه برای کشف حقیقت ، تحقیقاتی صورت می گیرد تا معلوم شود که آیا متهم مقصر است یا نه. به این کار به زبان ساده، تحقیقات مقدماتی گفته می شود. مشاوره کارشناسی رسمی در زمینه کارشناسی ارزش گذاری املاک

قرار وثیقه ملکی

معمولا تحقیقات مقدماتی توسط بازپرس یا دادیار انجام می شود، به تصمیماتی که این مقام قضایی می گیرد در اصطلاح حقوقی “قرار” می گویند و این قرار می تواند قرار وثیقه، قرار اخذ توضیح، قرار معاینه محل، قرار کفالت یا انواع دیگر باشد که قاضی به وسیله ی آن متهم را در دسترس خود نگاه می دارد یا در جهت کشف حقیقت به مطالعات و تحقیقات خود می پردازد که در مورد قرار وثیقه ملکی نیاز به کارشناسی وثیقه توسط کارشناس رسمی می باشد.
قرار وثیقه ملکی یک جور اخذ تضمین از متهم است که هر گاه قاضی دادگاه به تحقیقات از متهم نیاز داشت وی در دسترس باشد و یا در دادگاه حضور پیدا کند. همچنین یکی از اهداف قرار وثیقه ملکی، جبران خسارت احتمالی به بزه دیده است.
اگر ملک مورد کاشناسی مانند آپارتمان یا ویلا یا زمین یا مجتمع تجاری در شهر های گیلان مانند رشت قرار داشته باشد توسط کارشناس رسمی دادگستری در رشت مورد ازیابی و کاشناسی قیمت گذاری رسمی املاک قرار می گیرد.
معمولا در قرار وثیقه ملکی، یک مبلغ حداقل برای ارزش کارشناسی ملک در قرار ذکر می شود و قیمت کارشناسی وثیقه ملکی معرفی شده باید از آن بیشتر باشد. بعد از معرفی ملک و سند توسط متهم، قاضی جهت کارشناسی وثیقه ملکی، قرار کارشناسی برای یک کارشناس رسمی دادگستری رشته ساختمان صادر می کند تا کارشناس با توجه به مشخصات ملک و کاربری آن و موقعیت آن نسبت به ارزیابی رسمی قیمت کارشناسی ملک اقدام کند.
برخی اوقات دادگاه ممکن است ماشین های سبک و سنگین را هم به عنوان وثیقه بپذیرد که در آن صورت کارشناسی سند را به کارشناس رسمی خودرو ارجاع می دهد.

آیا متهم می تواند نوع وثیقه را تعیین کند؟

بله. معمولا قاضی دادگاه فقط مبلغ ارزش وثیقه را تعیین می کند و متهم یا وکیل وی می توانند این وثیقه را به صورت مال منقول مثل وجه نقد و سپرده یا ضمانت نامه بانکی به دادگاه تودیع کنند یا به صورت مال غیر منقول مانند سند ملکی و وثیقه ملکی برای کارشناسی توسط کارشناس رسمی به دادگاه معرفی کنند. این امر معمولا توسط قاضی مورد پذیرش قرار می گیرد.
یادآوری می شود این آپارتمان یا زمین یا انواع دیگر ملک معرفی شده باید الزاما توسط کارشناس رسمی ساختمان مورد ارزیابی و قیمت گذاری برای تعیین ارزش کارشناسی ملک قرار گیرد.
آیا وثیقه گذار می تواند بعدا نوع وثیقه را عوض کند؟
بله این کار با نظر قاضی یا بازپرس یا دادیار امکان پذیر است و معمولا هم قضات دادگاه با تغییر سند وثیقه و کارشناسی مجدد وثیقه ملکی جدید موافقت می کنند البته به شرطی که بعد از کارشناسی ملک، قیمت کارشناسی سند جدید از قیمت ارزیابی شده ی ملک قبلی و کارشناسی وثیقه ملکی قبلی کمتر نباشد.
متهم می تواند سند آپارتمان در تهران را با سند زمین یا مغازه تجاری و انواع دیگر ملک در شهر دیگر به عنوان وثیقه جابجا کند.
آیا فرد دیگری نیز می تواند به جای متهم، سند خود را به عنوان وثیقه ملکی معرفی کند؟
بله. معمولا نیز کار به این صورت است که فرد دیگری از آشنایان متهم، ملک دارای سند خود را به عنوان وثیقه ملکی به دادگاه معرفی و درخواست کارشناسی وثیقه و ارزیابی رسمی ملک را برای تعیین قیمت کارشناسی آن ملک می دهند.
Mehdi Shahdad
Official Appraiser Expert in civil engineering and pricing of properties
Pricing official expert of property surety and mortgage in Tehran, Iran
مقالات مرتبط

12 پاسخ

  1. سلام شما برای کسی براش در دادگاه وثیقه ملکی بریدند سند ملکی برای وثیقه هم دارید؟ چطور میشه برای وثیقه ملکی اقدام کرد

    1. سلام خیر. فقط اسناد ثبتی املاک توسط کارشناس رسمی ساختمان مورد ارزش گذاری رسمی قرار می گیره و سند مالکیت توسط مالک ارائه به کارشناس رسمی میشه

  2. سلام کارشناسی ارزش گذاری وثیقه ملکی و سند ملکی در تهران طبق قیمت روز که همین بنگاه های خیابان منطقه می گن انجام می شه یا شما جدول کارشناسی تون رو از کجا میشه دید که چطور قیمت گذاری میکنید یک ملک رو برای وثیقه بازداشتی. ما یک پرونده داریم حدود دو هفته بعد که احتمالا قاضی برامون وثیقه ملکی ببره و بگه سند بیارید
    وکیل گفته از همین الان آماده باشید
    سپاس از اطلاعاتی که در این صفحه دادید

    1. در کارشناسی جدول قیمت منطقه ای وجود نداره و قیمت روز یا قیمت کارشناسی ملک در بازه زمانی مربوطه که دادگاه خواسته با ملاحظه اسناد و بررسی های مربوطه توسط کارشناس رسمی ساختمان انجام می شه

      1. باسلام کارمندبازنشسته هستم تنهادارائیم ملک مسکونی بودکه ضمانت شخصی رادرسال 96که بابت چک برگشتی درزندان بوددررهن دادگستری قراردادیم کارشناسی برای قیمت گذاری درخواست نشده بود.برای اینکه مدارک تحویلی تکمیل شود.دادورز اخذ وثیغه .همزمان طی تماس تلفنی ازکارشناس دعوت کرد درنزد دادورز بدون بازدید ازملک ازروی قیمت کارشناسی سال 94 درلای سند داشتم باهمان قیمت سال 94 رونوشت برداری کردبه سال 96 که ضمانت میشدم داخل پرونده قرار دادبرادرم همراه من بود من همان لحظه پشیمان شدم ازرفتن به ثبت خودداری کردم .به جای بنده برادرم رفته ثبت سند بازداشت کرده مجددا آورده دادگستری مررخصی متهم راگرفته.بعدازاتمام مرخصی متهم به زندان برنگشته نبود دادگاه یکماه مهلت داده بود متهم راتحویل دهید دریکماه نتواسیم متهم راتحویل بدهیم بدون اینکه دادگاه ازبنده بخواهد بدهی متهم راپرداخت کنم مراحل برگزاری مزایده راانجام داده انددرعرض سه ماه ازابتداء ضمانت تابرگزاری مزایده حدود 3ماه به طول انجامید ملکراباهمان قیمت کارشناسی سال 94به سال 96 اعمال شده مفت به حراج گذاشت ملک را به زور گرفت چهارسال است توخیابان زندگی میکنیم آیا این مزایده ابطال است یاقانونی است لطفا راهنمایی بفرمایید

  3. چرا اینقد شما کارشناسا قیمت ملک رو پایین می زنید؟ یک ملک رو یک کارشناس دادگاه برامون کارشناسی کرده قیمت کارشناسی رو اینقد پایین زده آبرومون جلو قاضی رفته کارمون هم در دادگاه انجام نشد و قاضی قبول نکرد

    1. کارشناس ارزیاب املاک، ارزش کارشناسی ملک رو برآورد و اعلام می کنه و قیمت کارشناسی ملک ممکن هست از نظر شما کم و از نظر همسایه بالاتر از قیمت روز باشه. علی ایحال با کارشناس رسمی ارزیاب ملک خودتان مشورت کنید

  4. باسلام ملک مسکونی بنده درخصوص ضمانت شخص زندانی جهت اخذ مرخصی بدون درخواست کارشناسی درحین ضمانت در اوردیبهشت ماه سال 96 توسط دادورز دادگاه ازیککارشناس باتماس تلفنی دعوت نمود درمحل اجرای احکام به مشروحه ذیل کارشناسی .نمود .قیمت کارشناسی سال 94ملک راداشتم کارشناسی دعوت شده قیمت کارشناسی سال94رادرسال 96 بدون تغییر قیمت وبدون بازدید ازملک دربرگ خود بدون اعلام قیمت به صاحب ملک کارشناسی ولحاظ نموده ازطرفی هم متهم بعد از اتمام مرخصی مرتکب فراری شدهدادگاه محترم نیز ملک را بعداز 3ماه در.پایان شهریورماه سال 96 ملک را به قیمت کارشناسی سال 94 مورد مزایده قرارمیدهد وحراج میکند.مزایده صحیح است یاابطاال است لطفا راهنمایی بفرمایید

  5. سلام
    بنده برای وثیقه مکلف به ارایه سند به مبلغ ١۵ میلیارد تومان بودم کارشناس آمد ارزش ملک را ٢٢ میلیارد تومان تعیین کرد و هزینه کارشناسی را ١٢ میلیون تومان طلب کرده
    به ایشون گفتم مبلغ حق کارشناسی زیاده گفتم شما از ١۵ میلیارد حساب باید محاسبه کنی میگه نمیشه ١ میلیون تخفیف میتونم بدم
    چیکار کنم ؟

    1. سلام حق الزحمه کارشناسی درصدی از ارزش ملک هست نه میزان وثیقه. دستمزد گزارش کارشناسی ارزش گذاری ملک بر اساس همان قیمت 22 میلیارد تومان ملک باید حساب بشه
      این طبق تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری مصوبه قوه قضاییه هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *