جستجو کردن

نحوه محاسبه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری سال 98

ابلاغیه جدید کانون کارشناسان رسمی دادگستری تهران در باره نحوه محاسبه دستمزد هیات کارشناسان که در تاریخ 1398/5/6 به شماره 8510 صادر شده است موارد جدیدی را در تفسیر تعرفه حق الزحمه کارشناسان رسمی دادگستری رسمی مصوب 1392 ارائه داده که جای تامل دارد.

توجه شود که در آبان ماه سال 1402 تعرفه جدید به صورت اصلاحیه تعرفه ابلاغ شده و در نتیجه درصد های آورده شده در این صفحه برای تعرفه ی امروز صادق نیستند و باید به صفحه تعرفه جدید کارشناس رسمی 1402 رجوع کنید.

می توانید برای دیدن متن تعرفه جدید حق الزحمه کارشناس رسمی مصوب سال 1398 خورشیدی به صفحه تعرفه دستمزد کارشناسی 1398 رجوع کنید.

شیوه محاسبه حق الزحمه هیات کارشناسی

همانطور که می دانید در تبصره 6 تعرفه دستمزد کارشناسی مصوب سال 1392 آورده شده که اگر کارشناسی توسط چند کارشناس رسمی از یک رشته کارشناسی انجام شود از حق الزحمه کارشناسی محاسبه شده طبق ماده یازده تعرفه، سی درصد کسر می شود.

مفهوم این تبصره اینست که اگر کارشناسی یک ملک یک میلیارد تومانی توسط یک کارشناس رسمی ساختمان انجام شود حق الزحمه ی کارشناسی آن 1590000 تومان و اگر توسط یک هیات کارشناسی سه نفره که هر سه کارشناس رسمی راه و ساختمان باشند انجام شود حق الزحمه کارشناسی برای هیات کارشناسی برابر 1590000*3*70%  می شود.

یاد آوری می شود که ارقام فوق مربوط به تعرفه حق الزحمه سال 1392 بوده و در تعرفه دستمزد کارشناس رسمی مصوب سال 1398، حق الزحمه کارشناسی یک ملک با ارزش 1 میلیارد تومان برابر 1.740.000 تومان می باشد و برای دیدن توضیحات کامل می توانید به صفحه تعرفه دستمزد کارشناسی ملک در سایت ما رجوع کنید.

این بند طبق تفسیر واضح اکثر کارشناسان رسمی به این موضوع اشاره داشت که اگر مثلا ارزیابی ارزش یک هتل معین در شهر تهران یا شیراز توسط دو نفر کارشناس رسمی ساختمان و یک کارشناس رسمی تاسیسات ساختمانی انجام شود حق الزحمه برابر ماده 11 تعرفه و بدون کسر سی درصد می باشد چون هیات از یک رشته کارشناسی نبودند اما ظاهرا اکنون کانون کارشناسان رسمی تهران تفسیر جدیدی را برای تعرفه ی سال 1392 ارائه نموده است.

تفسیر جدید در نحوه محاسبه حق الزحمه هیات

مطابق نامه ابلاغیه مورخ 6/5/1398 کانون کارشناسان تهران درباره هیات کارشناسی که از چند رشته باشند  “هر کارشناس طبق صلاحیت خود گزارش جداگانه تهیه و دستمزد آن را نیز مطابق تعرفه قانونی اعلام نماید” و “هیات های کارشناسی از یک رشته با نظر جمعی گزارش واحد تهیه و ارائه می کنند”.

اشکالات تفسیر جدید روش محاسبه حق الزحمه هیات کارشناسان

معنی روش جدید کانون تهران برای محاسبه حق الزحمه هیات کارشناسی اینست که اگر هیات کارشناسان ترکیبی از کارشناسان ساختمان و کارشناس رسمی تاسیسات و کارشناس رسمی ثبتی باشد باید هر کدام بطور جداگانه گزارش کارشناسی در باره ارزیابی قیمت کارشناسی بخش عرصه و اعیان ساختمان و تاسیسات برقی و مکانیکی و بحث ثبتی نوشته و امضا کنند.

به نظر می رسد این روش کار، اصول هیات بودن و مشورت جمعی برای کارشناسی را خدشه دار می کند و بیشتر شبیه اینست که قاضی یک ابلاغ جداگانه به یک کارشناس رسمی ماشین آلات برای ارزیابی دستگاه ها و تجهیزات کارخانه صنعتی بدهد و یک ابلاغ جداگانه برای کارشناس رسمی راه و ساختمان برای ارزیابی عرصه و اعیان کارخانه و ساختمان و یک ابلاغ جداگانه به کارشناس رسمی دیگری که صلاحیت برآورد سرقفلی مغازه های بر خیابان آن پلاک ثبتی را دارد برای تعیین ارزش سرقفلی بدهد.

اصل بر اینست که این سه کارشناس در عین تخصص و صلاحیت کارشناسی خود، کل کار را به صورت یک تیم فنی کارشناسی به صورت مجموع و یک ملک ببینند و ارزش کارشناسی کل آن را مشترکا بیابند نه این که تک تک بر یک قسمت از ملک تمرکز کنند و کل مجموعه را نبینند.

در قانون جدید تکلیف قاضی چه می شود؟

آیا قاضی باید خود سرجمع سه گزارش کارشناسی کارشناسان را تهیه و سه ارزش اعلام شده برای قسمت های مختلف هتل یا کارخانه را جمع بزند؟

در مواردی که مثلا باید خسارت وارده توسط هیات متشکل از کارشناسان رشته های مختلف تعیین شود چه؟

ضمن احترام به هیات مدیره محترم، به نظر می رسد روش اعلام شده توسط کانون کارشناسان رسمی تهران برای نحوه محاسبه حق الزحمه هیات کارشناسی، چندان جامع و در تناسب با فن کارشناسی و اصول کار گروهی نیست و آیا بهتر نیست تصمیم گیری در این گونه موارد قبل از اعلام به اشتراک و کسب نظر جمع گذاشته شود؟.

نحوه محاسبه دستمزد هیات کارشناسان رسمی دادگستری

برای دیدن مقاله مرتبط می توانید به صفحه ارسال گزارش کارشناسی به سامانه ثنا عدل ایران رجوع کنید.

 

برای دیدن مسائل مربوط به قیمت گذاری و تعیین ارزش کارشناسی املاکی مانند زمین و آپارتمان می توانید به صفحه قیمت گذاری آپارتمان تهران در سایت ما رجوع نمایید.

مقالات مرتبط

یک پاسخ

  1. با سلام و تشکر از ارسال پاسخ، قابل ذکر است بند آخر نامه کانون استان تهران صراحتا با قسمت اول نامه مغایرت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *