جستجو کردن

عرصه و اعیان در سند مالکیت – کارشناس رسمی دادگستری

معنی عرصه و اعیان چیست؟

در یک تعریف کلی و غیر دقیق می توان عرصه را زمینی دانست که ساختمان در آن بنا شده است و اعیان و یا اعیانی را عموم مردم به خود ساختمان تعبیر می کنند که تعریف دقیقی نیست. برخی اوقات، مثلا اداره اوقاف مالک عرصه ی یک مجتمع آپارتمانی است و شما فقط مالک اعیانی هستید یا در هر آنچه که به عرصه اضافه شده است شریک هستید و در این صورت به شما سند مالکیت اعیانی داده می شود و از مالکیت عرصه سهم ندارید. در تهران (کارشناسی املاک در تهران توسط کارشناس رسمی ملک در تهران انجام می شود) و همچنین در سایر استان های کشور زمین های زیادی هستند که شش دانگ یا قسمتی از آنها متعلق به اداره اوقاف بوده و یا بهتر بگوییم وقف می باشد و در نتیجه اسناد مالکیت اعیانی هم در برخی شهر ها به وفور یافت می شود.

مالکیت بر آپارتمان ها چگونه باید در سند های مالکیت قید شود تا معلوم گردد که دامنه مالکیت مالک، فقط اعیان است یا اعیان همراه با عرصه؟ این متن جهت آشنایی با خوانندگان سایت کارشناس آنلاین با مفاهیم حقوقی به نقل از جناب آقای حقداده از پیش کسوتان کارشناسی امور ثبتی روایت می شود و شما را تبدیل به یک متخصص کارشناسی نمی کند و برای هر گونه امور ملکی و حقوقی باید با یک کارشناس یا وکیل قرارداد ببندید.

نوشتن عرصه و اعیان در سند مالکیت

1-از قبل از انقلاب تا دهه هفتاد در كليه صورت مجلس های تفكيكى لفظ اعيانى براى آپارتمان ها استفاده ميشد
اگر مالك ساختمان صاحب زمين هم بودب راى هر آپارتمان با قدرالسهم از مشاعات ساختمان و عرصه طبق قانون تملك آپارتمانها و آئين نامه اجرائي آن قيد مي شد

٢- هرگاه عرصه اوقافى و يا طبق ماده 104 مكرر آئين نامه قانون ثبت حق احداث ساختمان طبق قرارداد و اجاره نامه به اشخاص داده اين صاحبان منافع طبق قرارداد پس از احداث ساختمان و ارائه گواهى پايان كار از اداره ثبت سند مالكيت اعيانى ششدانگ يك قطعه زمين با بناى احداثى در آن دريافت نموده سپس چنانچه ساختمان بصورت آپارتمانى احداث شده است در صورت مجالس تفكيكى آپارتمانى قيد مي شد ششدانگ اعيانى يكدستگاه آپارتمان به مساحت … متر مربع با قدرالسهم مشاعى از مشاعات ساختمان طبق ق ت آ و آئين نامه اجرائى آن عرصه آن اوقافى است و يا طبق سند رسمى متعلق به غير است.

عرصه و اعیان در سند مالکیت ثبتی

سند های مالکیت اواخر دهه هفتاد

٣- در اواخر دهه هفتاد بود که مديران ثبت در نشست ادارى توافق نمودند كه درخصوص تفكيك و تنظيم صورتمجالس تفكيكى موضوع فراز يك وقتى مالك ساختمان احداثى و مالك زمين يكى است كلمه اعيانى حذف و در صورتمجالس تفكيكى و به تبع آن اسناد مالكيت آپارتمان ها تحت عنوان ششدانگ يكدستگاه آپارتمان با قدرالسهم ازمشاعات ساختمان و عرصه طبق قانون آپارتمانها و آئين نامه اجرائى آن خواهدبود. کارشناسی رسمی آپارتمان در تهران

سند های مالکیت تک برگی

٤- بعد از صدور دستورالعمل صدور سند مالكيت تك برگى (كاداسترى) بجاى كتابچه اى در تنظيم صورتمجالس تفكيكى و به تبع آن در صدور اسناد مالكيت بصورت تك برگى براى كليه واحد ها اعم از تجارى و مسكونى و…. تحت هرنوع كاربرى كلمه اعيانى ششدانگ اعيانى يكدستگاه آپارتمان / مغازه / و……..با قدرالسهم از مشاعات طبق ق تملک آپارتمان ها و آئين نامه اجرائى آن و در ستون از سندمالكيت از كلمه طلق استفاده ميشود

طلق بودن سند به چه معناست

٥-طلق بمعناى رها، آزاد و در هر سند مالكيت از عنوان طلق استفاده شده باشد  آپارتمان و يا ملكى (در زمان صدور سند)  مالك يا مالكين مشاعى آن ملك صاحبان و مالكين عرصه و اعيان هستند عرصه ملك موقوفه نيست و مالك ديگرى نداشته است.

٦-اما در خصوص اسناد مالكيت تك برگى كه درستون مربوطه خط تيره و ذكرى از طلق نشده آنجا بايد بدانيد دارنده اين سند مالكيت تك برگى فقط تأكيد مينمايم فقط صاحب و مالك اعيانى است مالك عرصه اوقاف و يا شخص حقيقى و يا حقوقى ديگرى است كه سند مالكيت جداگانه دارند

بنابراين همكاران محترم کارشناس رسمی راه و ساختمان و ساير رشته هاى كارشناسى كه صلاحيت ارزيابى املاك را دارند به اين نوع اصطلاحات ثبتى كه هر كدام داراى معانى خاص مي باشد عنايت و توجه لازم مبذول كه هركدام از اين واژگان ثبتى در ارزيابى اراضى و ساختمان ها تأثير بسزا خواهد داشت. (از یادداشتهای جناب آقای حقداده. پیشکسوت ثبتی)

این متن جهت آشنایی کلی با مقوله عرصه و اعیان بوده و برای درک جزئیات مطالب حقوقی می توانید با یک وکیل یا کارشناس قرارداد ببندید.

تلفن دفتر کارشناسی برای مشاوره در زمینه کارشناسی رسمی دادگستری قیمت گذاری ملک: (کارشناس رسمی قیمت گذاری) 44231706 (021)

موبایل کارشناس رسمی دادگستری 2282044-0912

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *