جستجو کردن

اسقاط حق سرقفلی مغازه تجاری – کارشناسی تعیین سرقفلی تجاری

اسقاط حق سرقفلی مغازه تجاری – کارشناسی تعیین سرقفلی تجاری

 اقداماتی که  باعث  اسقاط حق سرقفلی تجاری مغازه  می شوند  چیست؟

لازم به یادآوری است که این متن تنها به جهت آشنایی مخاطبان با مقوله ی سرقفلی است و با توجه به پیچیدگی های قانونی حق کسب و پیشه و سرقفلی باید به متخصص حقوقی امر در این زمینه رجوع کرد.

اسقاط حق سرقفلی به علت انتقال سرقفلی به غیر

در صورتی که با عدم وجود حق انتقال ، مالک سرقفلی اقدام به انتقال (فروش) سرقفلی نماید مالک ملک می تواند با پرداخت نصف حق سرقفلی به مالک سرقفلی یا خریدار محل را تخلیه نماید . تشخیص این امر با دادگاه است و به صرف انتقال نمی توان گفت که مصداق شرط اسقاط حق سرقفلی شده است.

گروه کارشناس رسمی دادگستری ساتیا - کارشناس آنلاین ارزیابی زمین کارشناسی ملک قیمت گذاری آپارتمان ارزش کارشناسی

اسقاط حق سرقفلی به علت تغییر شغل

تغییر شغل نیز از اقداماتی است که باعث از بین رفتن سرقفلی یا اسقاط حق سرقفلی می شود. اگر در سند سر قفلی (اجاره نامه) شغل خاصی قید شود و سرقفلی مقید به آن شغل باشد و مالک سرقفلی بدون اخذ رضایت مالک اقدام به تغییر شغل نماید ممکن است کل حق وحقوق قانونی وی از بین برود و مالک ملک بتواند بدون پرداخت مبلغی ملک خود را تخلیه نماید.

احراز این موضوع با قاضی دادگاه و پس از طرح دعوی در دادگستری است بنابراین قبل از هر گونه تغییر شغل با وکیل دادگستری مشورت کنید

تعدی و تفریط

تعدی به معنای تجاوز از حدود اذن مالک یا اقدامی غیر متعارف علیه مال دیگری است. و تفریط به معنای عدم انجام تعهدات قراردادی یا متعارف برای حفظ مال دیگری می باشد . با این توضیح در صورتی که صاحب سرقفلی ( دارنده حق کسب و پیشه) نسبت به محل سرقفلی تعدی یا تفریط نماید حق سرقفلی وی از بین خواهد رفت و مالک ملک می تواند بدون پرداخت مبلغی ، ملک خود را تخلیه نماید.

عدم پرداخت اجاره بهاء

یکی دیگر از اسباب تخلیه محل سرقفلی عدم پرداخت اجاره بها می باشد. صاحب سرقفلی مکلف است در مدت ۱۰ روز (تا دهم ماه بعد) از هر ماه نسبت به پرداخت اجاره بهای مالک اقدام نماید . قانون هیچ بهانه ای را برای عدم پرداخت اجاره بهاء از طرف صاحب سرقفلی (مستاجر ) نمی پذیرد و در صورت عدم پرداخت اجاره بهاء از طرف مالک سرقفلی ، مالک ملک می تواند با ارسال اظهارنامه نسبت به درخواست اجاره بهاء اقدام نماید. هرگاه بعد از دو بار ارسال اظهارنامه ، مالک سرقفلی برای بار سوم اجاره بهاء را به موقع پرداخت ننماید مالک ملک می تواند نسبت به درخواست اجاره بهاء و تخلیه ملک از طریق دادگاه یا اداره ثبت اقدام نماید.

یادآوری می شود که در صورتی که احساس می کنید شروط اسقاط حق سرقفلی محقق شده نمی توانید راسا اقدام کنید و باید ضمن طرح دعوی در دادگاه، احراز شرط اسقاط سرقفلی را به قاضی دادگستری بسپرید.

گروه کارشناس رسمی ساتیا (کارشناس آنلاین) در تعیین ارزش سرقفلی چگونه به شما کمک می کند؟

برای ارزیابی رسمی حق سرقفلی و قیمت گذاری سرقفلی یا حق کسب و پیشه تجاری باید توسط کارشناس رسمی دادگستری رشته راه و ساختمان صاحب صلاحیت در تعیین حق سرقفلی انجام شود و کارشناسان رسمی دادگستری گروه ما مقیم در تهران و شیراز و اصفهان و تبریز و رشت و ساری و بندرعباس و سایر شهرها می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

تلفن 44231706 (021)
اینستاگرام:  https://www.instagram.com/karshenas_online/ یا به وسیله ی آیدی اینستاگرام کارشناس آنلاین:    Karshenas_Online

کارشناسی سرقفلی مغازه در تهران توسط کارشناس رسمی دادگستری رشته ساختمان انجام می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *